Klik2 ler

Wednesday 11 May 2011

||||||||| Luahan Hati |||||||||

Aku adalah aku...aku adalah seorang yang pendiam...tp bila aku jumpa dengan seseorang yang banyak mulut..aku turut banyak mulut..hahha...aku jenis yang xsuka orang menfitnah aku dari belakang..kalau berani face to face...berbalik pada kisah aku ni...dulu masa kecik2..aku selalu la juga nakal, mak aku yang cakap...dulu aku pernah patah tangan sebab kenakalan aku...aku ni dulu xsekolah pun tadika..terus2 masuk darjah satu...hahaha..dah la masuk darjah tu 3 bulaan aku xmasuk class kerana takut kat cikgu...masa tu Arwah Ayah aku masih ada lagi..aku panggil ayah aku cik..setiap pagi cik aku hantar aku ke sekolah..lepas hantar mcm biasa la salam ngan cik..lepas cik balik aku terus nyorok dlm taman kt sekolah...3 bulan selalu lepak dalam taman sekolah..lepak sorang2..hahhaha...nakal x aku...adakala tu cikgu datang dukung aku bawa masuk class..tapi tu hanya sekejap je..lepas time rehat aku kembali masuk lam taman sampai la masa balik...bergitu la sampai 3 bulan aku di darjah satu...lepas pada tu ada lah satu hari nie..seorang pak cik tukang kebun kat sekolah aku tu(Arwah) jumpa aku sedang lepak kt taman bunga..lalu ape lagi dia pegang la aku ni sbb aku nak lari..bermula saat tu aku diceramahi oleh pak cik tu(aku berterima kasih la kat pak cik tu sangat)..banyak aku dpt daripada pak cik tu..nasihat dia sangat berguna pada aku...sejak dari hari tu aku mulalah berfikir...(bukan sbb pak cik tu je malah ahli2 keluarga aku turut naasihatkan aku sampai diorg pun xtau nak nasihat ape lg dah..hahhaha)..selepas pada tu aku mulai masuk class seperti pelajar2 lain...aku cukup malu dengan perangai aku sebelum tu...hahhaha...tp sejak dari hari tu aku bertekad untuk belajar bersungguh2..sampai dipertengahan tahun aku telah dapat biasiswa daripada kerajaan untuk membantu perbiayaan sekolah aku..maklum la aku dulu pun berasal daripada keluarga yang miskin juga..oleh tawaran itu aku bertambah semangat untuk bersekolah...hari demi hari aku teruskan perlajaran akhirnya tiba perperiksaan..dan keputusan peperiksaan aku itu xmemberansangkan sebab aku dapat no 20 lebih daripada 30 orang pelajar dalam class aku...tapi aku xputus asa...aku teruskan lagi persekolahan aku di darjah 2..semasa di darjah 2 aku mulai liar sikit..selalu jadi malas..keputusan masa darjah 2 aku still dapat no 20 lebih...masuk je darjah 3 aku semakin rajin sikit..masa darjah tiga..banyak kejadian yang berlaku depan mata aku...contohnya sepupu aku masa tu class lain..dia bergaduh dengan seorang budak class dia..sampai kepala budak tu tembus tertusuk cermin tingkap kat dalam bilik darjah..akhirnya budak tu kena 14 jahitan di kepala...itulah first time dlm hidup aku tengok orang bergaduh depan mata aku...masa darjah 3 aku telah banyak belajar sesuatu yang baru..seperti bermain dalam sukan bola sepak,lumba lain..dan wakil rumah sukan dalam acara teropah gergasi..hahhahaah...masa darjah 3 tu juga aku rasa aku telah jatuh cinta kat seorg budak ni..budak tu baru pindah kat sekolah aku..cinta monyet..hahha..masa dalam class aku selalu terpandang wajah dia..maklum la nak luahkan malu..hahhaa...masa darjah tiga juga aku telah dapat keputusan yang agak baik la..aku dapat kedudukan no 3 dalam class..budak yg aku minat tu dapat no 2...hahaha..tiba masa hari penyampaian hadiah tu..aku rasa bangga sebab usaha aku masa darjah 3 berbaloi la jgk..dan aku rasa bangga sbb pertama kali dpt jejak kaki aku di atas pentas dihadapan semua ibu bapa pelajar dan guru...masuk darjah 4 aku mulai malas balik sbb budak pempuan yg aku minat tu bertukar sekolah..masa di darjah 4 hingga 5 juga aku rasa macam xde mood je nak belajar sbb guru besar yg baru kat sekolah tu agak garang dan selalu je pukul pelajar walau silap yg dilakukan kecil...aku juga selalu juga kena penumbuk,pelempang oleh cikgu tu masa darjah 5 dan 6..silapnya xkutip daun2 depan bilik darjah..ada member2 aku yg kena terajang,pelempang,penumbuk,rotan...ada yg menangis...sumpah garang guru besar tu...bila terserempak dgn guru besar..semua cabut lari je..hahhaha...masa di darjah 4 jugalah terjadi saat2 yang paling sedih dalam hidup aku...iaitu ayah aku telah kembali ke rahmatullah..ayah aku meninggal disebabkan  sakit jantung..ayah aku meninggal di dalam hutan sewaktu mencari madu lebah bersama seorang orang di kampung aku..aku masih teringat lagi saat2 jenazah ayah aku dibawa pulang menaiki perahu dan dibawa naik atas van..di saat tu aku terlihat kaki ayah aku pucat lesi...dan sewaktu itu juga aku melihat emak aku menangis pilu, sebak..masa itu juga aku selalu berdoa agar Tuhan memanjangkan lagi umur ayahku..namun ternyata sia2 sahaja kerana setiap yang hidup pasti akan mati..begitu la kisah aku masa darjah 4 dan 5...masuk darjah 6 aku jadi lain skit...mula berjinak2 dgn buku..berlajar..maklum la dah nak upsr...setiap malam selalu je datang class malam..pernah sekali tu aku balik dari class malam dengan basikal...tiba2 member2 aku tinggalakan aku...ape lg berdebar gila jantung aku..dah la time tu dah pukul 10 lebih...tapi selamat juga sampai umh..nasib xde pape...akhirnya tiba la upsr..time tu aku pernah tanamkan azam bahawa law aku berjaya lam peperiksaan tu aku nak terus sambung belajar..akhirnya aku dapat keputusan yg memberansangkan la..

          akhirnya aku naik pangkat ke sekolah menengah...sekolah tu sekolah menengah kebangsaan merchang..masa di sekolah menengah..banyak kenangan manis,pahit aku di situ...masuk tingkatan satu je..aku terus terpikat seorang awek ni...maklum la hati aku berbunga juga..hampir setiap hari aku tenung wajahnya...lama kelamaan perkara ni diketahui oleh member aku..dan member aku telah membocorkan rahsia ni..ape lagi..malu aku dibuatnya...akhirnya membr aku tolong aku ushar awek ni...akhirnya aku dapat no telefon...hapir setiap malam bergayut je ngan awek ni..masa tu telefon rumah aku ada 2..kat ruang tamu dan kat dapur..yg kat dapur la jd mangsa untuk aku bergayut..sejak dari hati tu aku hubungan kami mulai rapat..tapi xserapat mana la..still berjumpa time2 tertentu jela..masa di tingktn 1 juga first time lam hidup aku aku bergaduh dgn seorg pelajar lelaki sebaya dgn aku..puncanya disebabkan gurauan...kami bergaduh di depan bilik darjah...semua pelajar keliling kami..masing2 tumbuk menumbuk,tendang menendang...hahhaha..lawak plak ingat time tu...akhirnya terlerai pergaduhan itu disebabkan guru disiplin datang...nasib cikgu tu xdapat cam kami yang bergaduh...sejak dari hari tu kami xbertegur sapa..time tu aku masih ingat yang aku di kelas 1 pertanian 2...masa tingkatan 1 juga aku pernah kena pukul dengan kayu dkt punggung oleh cikgu shamlan..aku yang menjadi mangsa keadaan..cikgu tu menuduh aku menconteng white board...perasaan marah aku kt cikgu tu Tuhan saja yang tahu....masuk tingkatan 2..aku telah bertukar kelas ke kelas 2 pertanian 1...masa tu aku jumpa la pelajar2 yang agak skima sikit...hahha...masa tu la aku jadi rajin...masa tingktn 2..hbgn cinta kami still bersama walaupun di kelas yang berlainan..masa tingktn 2 xbanyak perkara berlaku...semua berjalan seperti biasa...bila tingkatan 3 aku still di kelas pertanian 1..tp kali ni 3 pertanian 1 la...masa ni lah aku banyak menghabiskan masa aku dengan belajar..yelah dah masuk tahun untuk menghadapi pmr...keputusan pmr yg aku dapat boleh diterima la..walaupun xdpt satu A pun..tp aku bersyukur...masuk tingktn 4..aku bertukar kelas ke kelas beraliran ekonomi..iaitu kelas 4 ekonomi 2..masa tu aku kembali satu kelas dengan awek aku tu...masa di tingkatan 4 aku banyak enjoy...selalu gak ponteng kelas,ponteng sekolah...dan masa tingkatan 4 juga kelas aku dapat cikgu2 yg sporting macam ustaz mad..ustaz ni selalu je buat lawak...tp ada juga time dia serius...masuk tingktn 5 aku pindah ke kelas 5 ekonomi 1..masa ni juga bnyk berlaku kenangan manis n pahit aku...di tingktn 5 ni la juga aku hampir2 jadi mangsa pergaduhan di sekolah..silap faham...masa tingktn 5 ni juga aku dengan awek aku ni putus disebabkan dia ni couple dgn budak lain...aku merasa kecewa juga la sebb hampir 5 tahun kiteorg couple...akhirnya putus disebabkan orang ketiga...namun aku xpatah semangat untuk terus belajar..yela tahun ni jugalah satu peperiksaan yg besar akan aku tempuhi..iaitu SPM..setelah berhempas pulas study..aku dpt keputusan yg baik...aku dpt 5 credit...

        Setelah taman zaman persekolahan..aku telah menjalani kursus komputer di satu kedai komputer,tetapi belum sempat habis kursus tu..aku telah mendapat tawaran melanjutkan pengajian di politeknik kota kuala terengganu dalam bidang teknoologi maklumat..iaitu sijil teknologi maklumat..masa di politeknik aku mulai merasa alam mahasiswa...sewaktu aku telah bertemu ramai member2 iaitu pok ein, adi, zack, kuwe, epy, lan, amir(arwah) , zaty, zetty, muna, dayah, zam, sha, puteri, aina, ain, as dan ramai lagi...semasa berada di politeknik..banyak kenangan aku bersama kawan2..time ni jugak bnyak cabaran dlm pembelajaran...ada subjek yg kena ambik balik sbb faill..hahha...ketika di sem 4 aku telah mengikuti latihan industri di kemaman terengganu...mulai saat tu aku mulai merasa hidup berdikari..aku bersama nick ibrahim, adi telah tinggal di kemaman selama 6 bulan..aku praktikal di sebuah kedai komputer..kedai aku adalah PDS Hypertechnology Sdn.Bhd..nik dah adi praktikal di kedai lain...sewaktu aku praktikal di kemaman..aku dikejutkan oleh pergaduhan bos aku dengan adiknya yg juga pekerja kt syarikat itu...depan mata aku tu diorang gaduh...akhirnya adik berhenti terus kerja kt company tu..akhirnya, setelah 2 tahun setengah bertungkus lumus..akhirnya aku tamat berlajar di politeknik..hanya dapat pointer 2.47.dan aku telah hadir majlis konvokesyen politeknik iaitu berlangsung di dewan khas bersebelahan masjid kristal...aku dah graduate...selepas itu aku cuba untuk berkerja

       Namun aku ingin meneruskan pengajian aku di politeknik untuk diploma..tetapi pointer aku xcukup 2.50...dan aku telah apply dekat kolej poly tech mara  (kptm)  kampus kuala lumpur iaitu kolej aku sekarang..aku ambik bidang business information technology di peringkat diploma..semasa daftar sem 1 aku rasa agak janggal dan segan sebab first time bergaul dengan budak2 dari seluruk pelusuk negeri...dalam masa seminggu selepas pendaftaran...minggu suaikenal diadakan..bnyak juga kenangan...akhirnya aku telah masuk  sem 1..hari2 aku ulang alik balik bukit jalil dengan train sbb akak aku ajak tinggal sekali..aku rasa amat tercabar sangat berlajar di kptm kerana aku bertemu dengan semua subjek dalam bahasa inggeris..sewaktu di politeknik dulu dwibahasa..tp sekarang semua dalam english...pada sem satu aku telah kenal ramai rakan satu seksyen iaitu izwan, nad, wan kosong, nurul, ayu, k, syafiq, awel, farah dan ramai lagi...pada sem 1 aku telah mendapat pointer 1.98..terlalu lemah..dan ada paper yang aku terpaksa repeat iaitu subjek math (basic statistic)..masa sem satu juga pintu aku diketuk oleh seorg perempuan..tp kali ni lain plak kisah cinta ni sbb awek yg mengurat aku..hahhaha..aku pun couple hanya  sekejap...aku xberapa suke katt dia sbb dia mcm terlalu sosial...masuk sem 2 aku terpaksa mengikuti satu kem yg amat menyiksa diri iaitu summer camp akibat memprolehi pointer bawah 2.00..sem 2 aku juga aku selalu je enjoy dengan member2 aku terutamanya berjalan2 pusing2 times square,low yat,main boling dan mcm2 lg la..aku rasa terlalu enjoy masa tu...dan masa sem 2 aku dapat pointer 2.13..masuk sem 3..sem ini aku hampir2 nak kelar leher orang akibat perbuatan org tersebut yang suka kacau hidup aku...kejadian tu berlaku depan kolej aku sendiri..walaupon budak tu senior..tp aku xheran sebab umur lebih kurang sama...aku mmg xsuka org kacau hidup aku..sem ni juga aku rasa sangat sedih...sebab aku telah difitnah oleh seseorang kawan rapat aku...perkara ini terjadi apabila aku ingin bantu dia kerana gaduh dengan pakwe dia..niat aku ikhlas nak diorg bahagia sbb aku tngk dia bahagia sebelum2 tu..hingga pada suatu malam..aku telah di chat oleh pakwe dia kat facebook..pakwe dia menyatakan punca diorang gaduh sbb aku , izwan, nad sbb selalu buli dia buat assggnmnt utk kiteorg...aku bukan sekejam itu sampai sanggup nak seksa kawan cmtu..law ccmtu xde guna aku belajar..akibat chat itu aku telah menceritakan hal tu kat member aku..izwan..namun setelah itu aku difitnah macam2 seolah2 aku ingin merosakkan hubungan kami semua..sumpah di hati aku xde pun niat nak putuskan persahabatan..malah aku dituduh nak korek harta member aku izwan..mmg aku xdpt nak terima pasal tu..aku pun ada perasaan...aku pun ada maruah..aku sedar sape diri aku..tp xpelah aku terima pelbagai cacian dan pelbagai dugaan dengan redha ape yang orang telah buat pada aku..aku ni xsuka berdendam...akhirnya kami xlagi berkawan dengan dia mcm dulu..kami pun boleh hidup tanpa dia...akhirnya aku tamat sem ketiga dgn pointer 2.43..Alahamdulillah pointer aku makin menaik..sem 3 pun aku bertemu balik dengan seorang budak sekolah aku dahulu di dalam facebook..setelah lama bertegur sapa di facebook..kiteorang akhirnya couple..tapi hbgn kami bertahan selama 8 bulan sahaja sebb kami memilih jalan hidup masing2....dan sekarang aku berada di semester 4..di sem 4 ni aku bnyk kenangan..antara nya aku dapat tempat ketiga dalam perlawanan bowling kptm..group aku disertai member aku iaitu izwan,nad, wan kosong dan aku...selepas itu baru2 ni aku dapat pergi grand annual dinner kptm..perghhhhh first time aku dapat rasa majlis sebegitu...hahhaahaa..maklum lah..aku kan budak kampung..dan hari ni aku telah mula exam untuk naik sem 4..

ni saje sampai masa ni..tq sudi baca kisah aku yg xseberapa ini..^_^..
salam......

No comments:

Post a Comment